úterý 23. srpna 2016

RECENZE | TŘINÁCTÝ PŘÍBĚH


Autorka: Diane Setterfield
Název v originále: The thirteenth tale
Rok vydání: 2006 (originál), 2007 (ČR)
Počet stran: 392
Nakladatelství: Ikar


Anotace:
Spisovatelka Vida Winterová již po desetiletí okouzluje čtenáře po celém světě svými strhujícími příběhy, ale ten nejúžasnější si dosud nechávala pro sebe. Teď však cítí, že se neodvratně blíží smrt, a tak se rozhodne konečně odhalit dlouho očekávaný třináctý příběh: tajemství svého života. Ale i mladičká badatelka Margaret , kterou si zvolila za autorku svého životopisu, v sobě dusí bolest z minulosti. Obě ženy pomalu rozkrývají své osobní příběhy plné vášně, lásky, krutosti a oddanosti, protože jen pravda může ulehčit umírání a otevřít cestu do budoucnosti.
Román Diane Setterfieldové navazuje na největší klasiky ženského románu a podobně jako Jana Eyrová nebo Na Větrné hůrce nabízí hluboce romantický příběh, v němž nechybí napětí, láska, tajemství ani magická a hrůzostrašná atmosféra.


Jednoho dne obdrží mladá badatelka Margaret Leaová dopis, ve kterém ji nejuznávanější a nejoblíbenější britská spisovatelka Vida Winterová žádá o sepsání jejího skutečného životního příběhu. Jakkoli je totiž Vida po světě známá, její skutečný životní osud zůstává zahalený rouškou tajemství - nikdo ho ve skutečnosti nezná. Přesto je Margaret na pár chvil rozhodnutá, že odmítne. Nejenže nikdy nečetla žádnou z jejích knih, navíc ani psaní knih o živých lidech není  její zaměření. Margaret píše pouze o lidech, kteří nebyli příliš známí, a dnes už dávno nežijí. Pak si ale ze zvědavost přečte jednu Vidinu knihu: Třináct příběhů. Nejen že je nakonec okouzlena, navíc zjišťuje, že třináctý příběh chybí - a tak se rozhodne žádosti spisovatelky vyhovět.

Obě ženy, jak Vida, tak Margaret, mají svá tajemství, svoji minulost a své démony a duchy, kteří jim nedávají spát. V knize se jejich příběhy prolínají, vyplouvají na povrch jejich dávná tajemství a ukazují nám, že každá z nich si v životě leccos zažila. Příběh je tajemný, temný, plný šílené lásky a podivných citů, které vás nepřestanou překvapovat. Kniha vychází z některých klasických románů, a na spoustu z nich také v příběhu odkazuje, především pak na Janu Eyrovou. Největší podobnost má však podle mě s románem Na Větrné hůrce - pokud jste tu knihu četli, při čtení Třináctého příběhu možná objevíte sem tam něco, co se vám bude zdát povědomé. Já četla Větrnou hůrku až po Třináctém příběhu, takže jsem to měla naopak. U Třináctého příběhu však rozhodně nejde o žádné vykrádání a opisování něčeho, co už bylo napsáno, ale pouze o lehkou inspiraci. Kniha je originální, se svými zápletkami a ubírá se vlastním směrem a v mnohých místech je skutečně překvapující.

Příběh Diany Setterfield vyprávěný Vidou nás zavádí na pomalu chátrající sídlo panské rodiny, která se uzavřela sama do sebe a zapomněla, že svět nekončí zdmi jejich domu, a že i za nimi je život.

Když jsem se pouštěla do čtení, tak trochu jsem očekávala, že půjde o výjimečnou knihu - a ono opravdu, výjimečná kniha to skutečně byla. Ten příběh, ty postavy, to všechno mě naprosto ohromilo, a jednoduše si mě získalo, i když některé postavy a vedlejší zápletky byly tak...zvláštní, divné a někdy až trochu zvrácené, když to tak řeknu. Ale to, jak byly zvláštní se mi na nich asi nejvíc líbilo.

Víte ale, co mě skutečně mrzí? Že Vida Winterová není skutečná - ty její knihy bych si moc ráda přečetla, všechny do jedné, protože v Třináctém příběhu bylo hodně zdát, že je úžasná vypravěčka, a její knihy musí být pro čtenáře zážitek. I druhá hlavní hrdinka, Margaret, mi byla neuvěřitelně sympatická. Margaret miluje knihy, a miluje příběhy z celého svého srdce, a většině knihomolů během čtení určitě promluvila přímo z duše - ani já jsem nebyla výjimka. Celkově za postavy si autorka zaslouží velkou pochvalu - každá je totiž jedinečná, propracovaná a svým způsobem nezapomenutelná.

Co ještě ke knize dodat? Snad už jenom fakt, že se jedná o jednu z nejpovedenějších knih, jaké jsem kdy četla, a že se okamžitě zařadila na seznam mých vůbec nejoblíbenějších knížek. Pokud vám můžu nějakou knihu doporučit (a to se nebojte, už jsem ji doporučovala kde se dalo), tak určitě tuhle.

MOJE HODNOCENÍ:
10/10










1 komentář:

  1. Jestli jsi nás chtěla navnadit, tak minimálně jedna rybička se chytla. :) Hned si jí jdu přidat na svůj to-read list. :)

    OdpovědětVymazat